Et brukerråd består av brukere/representanter for brukere av en tjeneste, enhetsleder og ansatte ved tjenesten. Sammen jobber brukerrådet for at tjenesten til enhver tid skal være best mulig. Brukermedvirkning er en forutsetning for å tilby gode tjenester, og brukerrådet er kommunens formelle organ for dette. Det er også et rådgivende organ for enhetsleder.
Brukerrådet består av to brukere og to pårørende til en bruker – én fra sykehjemmet og én fra hjemmebaserte tjenester. På møtene deltar også enhetsleder sammen med én medarbeider og fagutviklingssykepleier. En representant for pårørende skal være leder i brukerrådet. Medlemmene velges med personlige varamedlem for to år om gangen. Brukerrådet skal ha møter annenhver måned.
Rådet skal drøfte og gi råd i saker som angår tjenestens kvalitet og innhold. Det skal ikke gå inn eller behandle enkeltsaker eller personalsaker. Brukerrådet kan fatte rådgivende vedtak. Bare brukerrepresentantene har stemmerett. Enhetsleder gir brukerrådene jevnlig tilbakemelding om de rådgivende vedtak blir fulgt opp og eventuelt på hvilken måte.
Samspillet mellom brukerråd og enhetsleder bygger på likeverdighet og gjensidig respekt. Brukerrådets rett til å fatte rådgivende vedtak og foreslå tiltak, aksepteres og respekteres av enhetsleder og ansatte. Det skal være tungtveiende grunner for å ikke ta et rådgivende vedtak til følge. Enhetsleders myndighet og ansvar for den daglige driften aksepteres og respekteres av brukerrådet. Arbeidet i brukerrådet kan organiseres slik:
- Det settes opp en møteplan med jevnlige møter
- Saksliste settes opp i samarbeid mellom enhetsleder og brukerrådets leder
- Enhetsleder og brukerrådets leder har et gjensidig ansvar for at sakene er godt forberedt
- Det skal skrives referat fra alle møter og rådgivende vedtak. Arbeidsgiver skriver referatet
- Referat godkjennes av møtedeltakerne og gjøres kjent
- Brukerrådet kan ta opp et hvert tema. Unntatt er individsaker, tjenestetilbud til enkeltpersoner og personalsaker. Brukerrådet kan for eksempel gi råd om:
- kriterier for god kvalitet ved enheten (organisering, tjenestetilbud, personale, kompetanse, brukermedvirkning, utviklingsarbeid mfl.).
- årsplan for enhetens virksomhet, herunder tiltak for disponering av budsjett
- tiltak som kan gi bedre kvalitet ved enheten
- tiltak for vurdering av enhetens drift
- tiltak for utvikling av enhetens samlede kompetanse
- disponering av enhetens ressurser (personale, utstyr, bygninger mfl.)
- åpningstider og besøkstider
- dagsaktuelle temaer – i enheten, nærmiljøet eller kommunen
- Brukerrådet forventes å bli gjort kjent med
- prosessene rundt resultatvurdering
- oppfølging av medarbeiderundersøkelser, brukerundersøkelser og annet vurderingsarbeid som har betydning for kvalitet og utvikling av virksomheten
- I forhold til omgivelsene bør brukerrådet
- samarbeide med andre brukerråd
- kontakte og/eller sende informasjon til de politiske komitéene
- ved behov invitere politikere/kommunedirektør til møte
- forvente å motta informasjon fra kommunedirektør om tema som berører enhetens drift og/eller nærmiljø
- fungere som høringsorgan for kommunedirektør
- delta på et årlig kontaktmøte med kommunestyret