Pressemelding 18.4.2021 - Alle prøver av nærkontakter i Sømna er negative

Søndag kveld fikk Sømna kommune svar på 19 prøver som ble tatt av nærkontakter i forbindelse med at en person fikk påvist smitte av covid-19 fredag 16.4. Alle prøvene viser negativt resultat.

"Dette er vi veldig glad for", sier kommunelege Rolv-Jørgen Bredesen. "Dette betyr i første omgang at det er mindre sannsynlig at smitten har spredd seg. Likevel er det all grunn til å følge oppfordringen fra kommuneledelsen om fortsatt å utvise forsiktighet. Først når vi har fått svar på prøve nr. to kan vi være sikre på at vi har kontroll", sier Bredesen. Alle nærkontaktene skal ta prøve nr. to i løpet av kommende uke.

Hustandsmedlemmer i karantene:

Hustandsmedlemmer kan normalt tre ut av ventekarantene når nærkontakten har avlagt negativ test. Dette betinger imidlertid at nærkontakten kan isoleres fra øvrige hustandsmedlemmer. "I vårt tilfelle er det flere små barn som er nærkontakter", forteller Bredesen. "Naturlig nok kan ikke små barn isoleres fra egne foreldre. Derfor bør også foreldre av små barn være i karantene til prøve nr. to viser negativt resultat etter dag 7", presiserer kommunelegen.

Fortsatt rødt nivå i Sømnaskolene – Vik barnehage stenges.

Kommunelegen besluttet lørdag 17.4 å stenge Vik barnehage ut uke 16. Samtidig er det besluttet rødt nivå i Sømnaskolene og for Berg barnehage i samme tidsrom. Kommunelege Rolv-Jørgen Bredesen mener det fortsatt er gode grunner for å holde fast på dette inntil nærkontaktene har testet negativt på prøve nr. 2.