Tilskudd til spesielle miljøtiltak (SMIL)

Dette er spesielle midler du kan søke på som er forskjellig fra kommune til kommune og tiltakene kan bl.a. være beiterydding, stier/veier, restaurere kulturminner og bygninger, leplanting og erosjonsforebygging, friluftsområder.

Tiltak som støttes i Sømna

• Alle tiltak som fremmer miljøverdier eller reduserer faren for forurensning i landbrukets kulturlandskap utover det som kan forventes gjennom vanlig landbruksdrift kan få støtte. Det kan gis støtte til å rydde og gjerde inn beite, stelle bygninger og kulturminner, forebygge erosjon, opparbeide rundballelager, ordne stier/ferdselsårer, fjerne søppelplasser, leplanting, biologisk mangfold med mer. I tiltaksstrategien for Sømna finner du en oversikt over hvordan vi prioriterer tiltakene.
  • I Tiltaksstrategien finner du de tiltakene politikerne i Sømna har prioritert høyest, men alle gode tiltak kan støttes.
  • Utvalg for landbruk har bestemt at Biogass skal være satsingsområde for SMIL-midlene i to år og da skal inntil 100 % av SMIL-midlene gå til tiltak rettet mot dette.  Slike tiltak kan ikke støttes før det er vedtatt at anlegget skal bygges. Vi håper vedtak om bygging fattes i desember 2023 og at Biogass vil bli ett satsingsområde i 2024 og 2025.
  • Øverst på siden finner dere Tiltaksstrategien for bruk av SMIL-midler i Sømna.
  • Søknadsfrist er 15. mai.
  • Ta kontakt med landbrukskontoret ved Nils Nyborg for informasjon og hjelp.

Tiltak som støttes i Brønnøy

• Øverst på siden finner dere Tiltaksstrategien for bruk av SMIL-midler i Brønnøy.
  • Søknadsfrist for søkere i Brønnøy er 15. april. Søknader som kommer inn etter fristen vil bli behandlet forløpende utover året så lenge vi har midler.
  • Det vil bli en fullstendig rullering av Tiltaksstrategien i samarbeid med faglederne i landbruket i Brønnøy i løpet av 2024.
  • Ta kontakt med landbrukskontoret ved Solfrid Sivertsen for informasjon og hjelp.

Søk SMIL elektronisk via Altinn

Søknader 2024 - del 1 (PDF, 9 MB)

Søknader 2024 - del 2 (PDF, 9 MB)

Høringsbrev 2022 (PDF, 50 kB)