Hvem kan få økonomisk stønad
Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV) gjelder for alle personer som oppholder seg lovlig i landet.
Dersom du ikke kan sørge for livsopphold gjennom arbeid eller ved hjelp av andre rettigheter, og alle andre muligheter har vært prøvd kan du ha rett på sosial stønad.
Kriterier
Du må dokumentere hvilke andre muligheter du har forsøkt, for eksempel;
- om du har søkt om bostøtte.
- om du har benyttet deg av dine rettigheter til eventuelle trygdeordninger.
- om du har kontakt med Arbeids- og velferdsetaten og tar imot tilbud om arbeid eller kurs.
Ved tildeling av økonomisk stønad skal det stilles vilkår om aktivitet til ungdom under 30 år , med mindre tungtveiende grunner taler mot det.
Veiledning
Du kan kontakte NAV for å få hjelp til å søke om økonomisk sosialhjelp. Dersom det er første gang du søker om økonomisk sosial hjelp vil du bli kalt inn til et møte for en gjennomgang av din økonomiske situasjon.
Søknadsprosess
Det er ingen søknadsfrist. Du må selv søke i god tid dersom du vet at du vil bli stående uten inntekt til livsopphold da vi har behandlingstid på cirka to uker. Dette varierer litt, men kommunen har plikt til å behandle søknaden så snart det lar seg gjøre. Dersom saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig svar om årsaken til dette med opplysninger om når det antas at vedtaket vil bli fattet.
I søknaden må du legge ved dokumentasjon på inntekter og utgifter. Behandlingstiden kan bli forsinket dersom du ikke kan dokumentere den situasjonen du beskriver i søknaden. Da må saksbehandler eventuelt kontakte deg for å be om ytterligere opplysninger/dokumentasjon.
Det vil bli fattet et vedtak. I vedtaket går det fram om du har fått tildelt tjenesten eller ikke, og hva tjenesten eventuelt omfatter. Dette vedtaket vil bli sendt til deg per post.
Søknadsskjema finner du her (PDF, 246 kB)
Klage
Klage på vedtaket sendes innen en frist på tre uker fra vedtaket ble mottatt. Klagen skal sendes til den instansen som har gjort vedtaket. I klagen skal det angis hva som ønskes endret i vedtaket og begrunne dette. Kommunen kan hjelpe til med å skrive klagen.
Klageinstans er Fylkesmannen. Før klagen sendes dit, skal den instansen i kommunen som fattet vedtaket vurdere om det er grunn til å endre det. Hvis vedtaket opprettholdes, vil saken bli sendt til Fylkesmannen for klagebehandling.
Det sendes tilbakemelding om utfallet av klagebehandlingen enten fra Fylkesmannen eller fra kommunen.
Lover
Forvaltningsloven
Statlige veiledende retningslinjer for økonomisk stønad