Ønsker du å dele eiendommen din (skille ut tomt), må du søke om opprettelse av ny grunneiendom.
Ved opprettelse av ny grunneiendom blir det etablert en ny selvstendig eiendom med eget gårds- og bruksnummer. Den nye eiendommen registreres i grunnboka og i matrikkelen (eiendomsregisteret).
For fradeling av et areal som skal tillegges en annen eiendom, se arealoverføring.
For mindre justering av eiendomsgrensene, se grensejustering.
Søknad om deling av grunneiendom er søknadspliktig etter plan- og bygningsloven (pbl) §§§ 20-4, 20-1 m og 26-1). Selveiertomter, festetomter og punktfestetomter har samme framgangsmåte, saksbehandling og vilkår.
Hvordan søke om deling?
Det er gjeldende reguleringsplan eller kommuneplanens arealdel med bestemmelser, plan- og bygningsloven § 20-1, samt sektorlovene (feks vegloven, jordloven mm) som avgjør om det kan gis delingstillatelse. Matrikkelloven (lov om eigedomsregistrering) setter krav til søknaden og gjennomføring av delingstillatelsen.
Søkes det fradeling som ikke er i tråd med gjeldende reguleringsplan/arealplan så må det også søkes om dispensasjon.
Du må sjekke om delingen er i henhold til plan- og bygningsloven og gjeldende reguleringsplan. Reguleringsplaner finner du her.
Deling av boligeiendom (fortetting)
For deling av 4 boliger eller 3 fritidshus eller mer kreves alltid ny reguleringsplan.
Deling av landbrukseiendom
Ved søknad om fradeling av en landbrukseiendom, må søknaden først behandles av landbruksmyndighetene i henhold til Jordloven § 12. Se mer informasjon om deling av landbrukseiendom her.
Hva skal en fradelingssøknad inneholde?
For å søke om fradeling av grunneiendom må du benytte skjemaet nedenfor:
Søknad om deling og rekvisisjon av oppmålingsforretning (PDF, 227 kB)
Fradelingssøknaden må inneholde opplysninger om:
- formålet med fradelingen
- parsellens plassering og størrelse (situasjonskart)
- gjenpart av nabovarsel inkludert eventuelle merknader til nabovarselet
- avkjørsel fra offentlig vei og atkomstvei
- vann og avløpsløsning
Nabovarsel skal leveres naboer, gjenboere og rettighetshavere, gjerne med et kart som viser hvor det søkes fradeling. Dette kan gjøres på 3 måter;
- Alt 1: Nabovarsel og kart leveres direkte/personlig til nabo, som signerer for mottatt varsel på partsliste s. 4 i fradelingssøknaden. Dersom nabo samtykker i tiltaket kan han/hun kvittere for det samtidig.
- Alt 2: Nabovarsel og kart sendes nabo på e-post. Nabo svarer på mottatt nabovarsel på e-post og denne legges ved fradelingssøknaden som en bekreftelse på at nabo har mottatt varslet.
- Alt 3: Nabovarsel med kart sendes nabo rekommandert pr. post. Postverket bekrefter rekommandert sending med å sette sitt stempel/klistremerke på s. 4 i fradelingssøknaden, eller skjema «Kvittering for nabovarsel».
Skjemaet nabovarsel finner du ved å klikke her.
Etter at nabo har mottatt nabovarslet har han/hun 2 uker på seg til å komme med merknader, naboklage osv.
Situasjonsplan/kart kan du hente selv fra www.seeiendom.no, www.norgeskart.no eller www.gardskart.nibio.no Det er også mulig å kontakte servicetorget for å få dette oversendt pr. epost. Det er mulig å tegne rett inn i norgeskart sin nettløsning og skrive ut situasjonsplanen etterpå. En veiledning til hvordan man gjør dette kan du lese her (PDF, 729 kB).
Sikker byggegrunn - Er tomten egnet til det formål den er tenkt brukt til?
Dersom det skal fradeles areal i områder med usikker byggegrunn (dvs. skredutsatt, leire, flom osv) må tiltakshaver dokumentere sikkerhet mot fare og ulemper som følge av naturpåkjenninger og miljøforhold. Med naturpåkjenninger menes snø- og fjellskred, jord og flomskred, kvikkleire/leire, flom og oversvømmelser, havnivåstigning osv.
Grunn kan bare fradeles og bebygges dersom det er tilstrekkelig sikkerhet mot fare og ulemper som følge av natur- og miljøforhold. Generelle krav om sikkerhet mot naturpåkjenninger finner du nærmere beskrevet i pbl § 28-1 og Tek 17. Se også informasjon om sikker byggegrunn her.
Forhåndskonferanse
For nærmere avklaring av rammer og innhold til fradelingen kan du be om forhåndskonferanse. Administrasjonen kan også be om slik forhåndskonferanse med deg dersom det er behov for å avklare forholdene i saken. Forhåndskonferanse kan benyttes i alle typer saker etter plan- og bygningsloven.
Vi anbefaler alle å be om en forhåndskonferanse, for å få veiledning og informasjon om vilkår, saksgang og søknadsprosessen.
For å bestille forhåndskonferanse, kontakt servicekontoret eller saksbehandler pr. epost
Hvor sendes søknaden?
Søknaden kan sendes til kommunen per e-post eller post, men vi oppfordrer deg til å bruke digital innsending.
Sømna kommune har tatt i bruk eDialog som kan benyttes for innsending av søknader. Du må da logge deg inn med BankID eller MinID.
Saksgang
Opprettelse av ny grunneiendom skjer i to trinn:
- Saksbehandling (vedtak om fradeling i henhold til plan- og bygningsloven, samt jordloven)
- Oppmålingsforretning (grensepunktene blir oppmålt og merket, nye grenser registreres i eiendomsregisteret og nytt bruksnummer tinglyses)
Saksbehandlingstid
Søknad skal behandles snarest mulig og senest innen frister gitt i plan- og bygningsloven §21-7. Dersom søknaden er mangelfull, må den tid det tar å komplettere søknaden legges til. Kommunen skal i utgangspunktet avgjøre slike saker innen 12 uker. Fristen på 12 uker omfatter søknad om tillatelse etter PBL §§20-1 og §20-2. Søknader som innebærer dispensasjon fra plan, omfattes ikke av denne fristen.
Saksbehandlingsfristen er 3 uker dersom søknad om tillatelse til tiltak er (PBL §21-7 annet ledd):
- I samsvar med bestemmelser gitt i plan- og bygningsloven, forskrifter og aktuelle arealplaner,
- det ikke foreligger merknader fra naboer/gjenboere eller rettighetshaver
- ytterligere tillatelse, samtykke eller uttalelse fra annen myndighet ikke er nødvendig
Merk: for søknader som gjelder område(r) hvor det ikke foreligger noen reguleringsplan, må fradelingen også behandles etter jordloven i utvalg for landbruk i Sømna.
- Varsel om tidspunkt for oppmålingsforretning/møte på aktuell eiendom, blir sendt til eiere (hjemmelshaverne) og naboer til den aktuelle grensen.
- Partene varsles senest 2 uker i forkant hvis ikke annet er avtalt.
- Dersom noen skal møte i stedet for de som er innkalt, må disse ha skriftlig fullmakt.
Rekvirenten(e), naboer og eventuelle rettighetshavere til arealet som skal fradeles blir innkalt til oppmålingsforretningen. Hvis noen skal møte i stedet for de som er innkalt, må disse ha skriftlig fullmakt.
Det holdes oppmålingsforretning over eiendommen hvor partene bidrar til å påvise eksisterende grenser i samsvar med målebrev/skyldelingsforretninger. Ny grenser etter delingstillatelse påvises og stikkes ut av landmåler. Grensemerker blir satt ned i marka og grensepunktene blir målt. Det skal føres protokoll over hva som er klarlagt og avtalt ved forretningen.
Saksbehandlingsfristen for oppmålingsforretning er inntil 16 uker.
Dersom det er tinglyst urådighet på eiendommen arealet skal deles fra, eller det er andre forhold som hindrer tinglysing vil saken bli returnert til kommunen og deretter til partene for retting.
Når kommunen får tilbakemelding på at den nye matrikkelenheten er tinglyst, utstedes matrikkelbrev som sendes rekvirenten(e).
Overføring av eiendomsrett – Skjøte
Overskjøting av den nye parsellen til ny eier må ordnes av partene selv. Dersom dere trenger hjelp til dokumenter som skal tinglyses, anbefales det at partene søker hjelp hos en eiendomsmegler eller advokat.
Mer informasjon om hjemmelsovergang ved skjøte: Kartverkets informasjon om skjøte.
Hva koster det?
I henhold til gebyrregulativet for 2023 gjelder følgende satser:
I tillegg kommer gebyr for tinglysing, kr 585, og oppmålingsforretning. Gebyret for oppmålingsforretning er avhengig av tomtens areal:
Klage
Dersom resultatet av saksbehandlingen blir avslag eller, det i tillatelsen er satt vilkår du er uenig i, kan du klage på vedtaket. Her finner du mer informasjon om klageretten.