Struktur og arbeidsprosess i handlingsveilederen
Handlingsveilederen skal være til hjelp i arbeidet med å fange opp og identifisere barn unge som gir oss undring/bekymring. Hva kan egen tjeneste sette inn av hjelp i samarbeid med barn/unge og foreldre og når er det viktig med tverrfaglige drøftinger og tiltak som involverer flere tjenester og ulike nivå i handlingsveilederen?
Handlingsveilederen inneholder konkrete beskrivelser av fremgangsmåter og rutiner. Hvert av de 4 nivåene i handlingsveilederen beskriver forløpet i arbeidet med å avklare undring/bekymring og iverksette tiltak i og mellom tjenestene. (se boksene øverst på siden)
Handlingsveilederen inneholder også linker til ulike verktøy (rutiner, skjema, maler og veiledere) som kan være nyttige hjelpemidler underveis i arbeidsprosessen.
Om de 4 nivåer
Nivå 0 er «undringsfasen» hvor man kartlegger og definerer uroen/bekymringen gjennom undringssamtaler og bruk av ulike skjema.
Nivå 1 beskriver iverksetting av interne tiltak i egen virksomhet.
Nivå 2 og Nivå 3 beskriver prosessen med å sette i gang det tverretatlige samarbeid med aktuelle tjenester