Handlingsveilederen er et arbeidsverktøy for ansatte. Veilederen viser deg hvordan du som ansatt skal se og følge opp barn, unge, familier og gravide du er urolig eller bekymret for.

Struktur og arbeidsprosess i handlingsveilederen
Handlingsveilederen skal være til hjelp i arbeidet med å fange opp og identifisere barn og unge som gir oss undring/bekymring. Hva kan egen tjeneste sette inn av hjelp i samarbeid med barn/unge og foreldre og når er det viktig med tverrfaglige drøftinger og tiltak som involverer flere tjenester og ulike nivå i handlingsveilederen?
Handlingsveilederen inneholder konkrete beskrivelser av fremgangsmåter og rutiner. Hvert av de 4 nivåene i handlingsveilederen beskriver forløpet i arbeidet med å avklare undring/bekymring og iverksette tiltak i og mellom tjenestene. (se boksene øverst på siden)
Handlingsveilederen inneholder også linker til ulike verktøy (rutiner, skjema, maler og veiledere) som kan være nyttige hjelpemidler underveis i arbeidsprosessen.
4 nivå
Nivå 0 er «undringsfasen» hvor man kartlegger og definerer uroen/bekymringen.
Nivå 1 beskriver iverksetting av interne tiltak i egen tjeneste.
Nivå 2 og 3 beskriver prosessen med å sette i gang det tverretatlige samarbeidet med aktuelle tjenester.