eDialog - send sikker digital post til oss

Sømna kommune har tatt i bruk eDialog. Med eDialog kan du trygt sende oss brev og dokumenter elektronisk selv om de er unntatt offentlighet og inneholder sensitiv informasjon. Dokumentene dine går rett inn i vårt sak-/arkivsystem Elements.

E-post kan være en usikker kanal

  • Man skal ikke sende sensitive opplysninger om seg selv eller andre via e-post
  • E-post kan være en usikker kanal, e-poster kan stoppes i spamfilter eller ikke komme fram av andre årsaker.

Bruk eDialog

  • Ved å benytte tjenesten eDialog, kan du nå sende oss dokumenter via en sikker kanal.
  • Vi oppfordrer både privatpersoner og virksomheter til å benytte eDialog til å sende dokumenter til oss på en trygg måte.

Send oss brev med eDialog her

  • For å bruke tjenesten, må du logge på/autentisere deg ved hjelp av ID-porten (MinID, BankID med mer).
  • Når du har logget deg inn, fyller du ut skjemaet og laster opp det du vil sende oss.

Slik fyller du ut skjemaet

  • Velg om du er privatperson/innbygger (fødselsnummer), eller om du representerer en virksomhet (organisasjonsnummer).
  • Obligatoriske felt er merket med * (rød stjerne).
  • Tittel: Hvilket dokument du sender og gjerne saksnummeret hvis dette er kjent.
  • Kommentar: Gi gjerne en utfyllende beskrivelse av forsendelsen din.
  • Husk å laste opp relevante vedlegg i PDF-format.
  • Klikk på «Send forsendelse» - forsendelsen blir kryptert og sendes direkte til vårt sak/arkivsystem.

Vi anbefaler deg å bruke eDialog ved sending av dokument til kommunen, også når innholdet ikke er unntatt offentlighet.

Du skal ikke bruke eDialog hvis

Mer informasjon om digital post fra det offentlige


Velg digital postkasse | Norge.no